ТЕМА:
Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)
Очікувані результати.
Після цього уроку
учні зможуть:
- визначати хронологічну послідовність подій існування ЗУНР
- показувати на карті місця основних подій, повязаних з ЗУНР.
На основі
аналізу різних джерел інформації:
- визначати причинно-наслідкові звязки між подіями, явищами та процесами періоду проголошення ЗУНР
- характеризувати внутрішню та зовнішню політику ЗУНР
- складати політичний портрет Є. Петрушевича
- формулювати власні погляди та оцінки щодо діяльності ЗУНР
- формувати історичну самосвідомість та патріотизм повязані з ідеєю соборності українського народу
Основні поняття:
ЗУНР, соборність,
Підкарпатська Русь.
Обладнання:
Підручники,
атлас, елементи презентації, інші джерела інформації.
План уроку
I. Організаційні моменти
II. Актуалізація
1. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів
2.
Мотивація
навчальної діяльності
3. Представлення теми уроку і очікуваних результатів
III. План вивчення нового матеріалу
1. Утворення ЗУНР.
2.
Внутрішня
політика.
3.
Злука
УНР і ЗУНР.
4.
Зовнішня
політика.Поглинання Північної Буковини, Бесарабії (Хотинщини) та Закарпаття
іноземними державами.
5. Польсько-українська війна
IV. Консолідація
1. Підбиття підсумків за проблемним завданням.
2.
Оцінювання
результатів уроку
3. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
I. Організаційні моменти
ІІ. Актуалізація
1. Коли і яким чином західноукраїнські землі увійшли до
складу Австро-Угорщини?
2. У
якому напрямку розвивався український національний рух на західноукраїнських
землях в роки війни та в період
Української революції?
3. Під
час укладання Брест-Литовського мирного договору чи порушувалося питання про
долю західноукраїнських земель. Яке було прийнято рішення?
4. Яка держава після розпаду Австро-Угорщини петендувала на
західноукраїнські землі?
Перед розглядом основних питань теми учитель пропонує учням поміркувати над
оцінкою перспектив завоювання незалежності ЗУНР історика О. Субтельного:
"Якщо врахувати історичні умови, невдача західних українців у досягненні
своїх цілей не була чимось несподіваним." Які "історичні умови"
та причини поразки ЗУНР?
III. Вивчення та засвоєння нового матеріалу
1) Проголошення ЗУНР
·
Учитель
спираючись на презентацію викладає
основні моменти подій що призвели до проголошення ЗУНР.
·
Учні
складають хронологічну таблицю
Дата
|
Подія
|
16 жовтня
1918р.
|
Маніфест
австрійского імператора про перебудову держави на федеративних засадах, де
"... кожне плем'я на області, яку воно заселяє, творить свій власний
державний організм"
|
18 жовтня
1918р.
|
Утворення у
Львові Української Національної Ради - політичного керівництва українського
національно-визвольного руху
|
19 жовтная
1918р.
|
Постанова
Національної ради про обєднання українських земель Австро-Угорщини в єдину
Українську державу
|
1 листопада
1918р.
|
Захоплення
українськими військовими формуваннями на чолі з Є. Вітовським найважливіших
об'єктів та урядових установ у Львові та інших містах Східної Галичини,
початок україно-польської війни
|
9 листопада
1918р.
|
Утворення
першого українського уряду - Державного секретаріату на чолі з К. Левицьким
|
13 листопада
1918р.
|
Проголошення
самостійної Західноукраїнської Народної Республіки, президентом якої став Є.
Петрушевич.
|
2) Внутрішня політика
Дане питання
вивчається на основі роботи малих груп,
що використовують різні джерела інформації. Вчитель озвучує проблему: дати оцінку
внутрішній політиці ЗУНР та порівняти з внутрішньною політикою УНР часів
Директорії.
Ця робота може
виконуватись шляхом заповнення таблиці, в якій по мірі визначення основних
напрямків порівняння (робота груп), клас визначає позитивний або негативний
результат внутрішньої політики ЗУНР та Директорії.
Напрямки для порівняння
|
ЗУНР
|
Директорія
|
Утворення
центральних органів влади
|
||
Організація
державної влади в центрі і на місцях
|
||
Спосіб приходу
до влади
|
||
Виборча
система
|
||
Мета боротьби
|
||
Збройні сили
|
||
Підтримка
народу
|
||
Земельне
питання
|
3) Злука УНР та ЗУНР
Вивчається на
основі представлення учнівського міні-проекту.
Після
ознайомлення із матеріалом, клас отримує завдання від вчителя: Висловити власну
думку з наступних питань – 1. «Випадково чи закономірно постало питання про злуку
ЗУНР та УНР?» та 2. «Поясніть, чому у січні 1919 року Унрада погодилася на
злулу ЗУНР і УНР, а у жовтні 1918 року не погодилась?»
4) Зовнішня політика. Поглинання Північної Буковини,
Бесарабії (Хотинщини) та Закарпаття іноземними державами.
Вивчається на
основі роботи окремих груп з текстом підручника та атласом.
Повідомлення учня: Один із учнів виступає з повідомленням про Є.
Петрушевича.
5) Польсько-українска війна
Питання вивчається на основі представлення
учнівського міні-проекту
IV. Консолідація
Вчитель пропонує учням ознайомитися з документом на ст. 234 підручника, де
поміщено вислів українського історика С. Макарчука про причини поразки ЗУНР.
«Згадуючи про ЗУНР, не можна
обійти питання про причини її поразки. Про це писалося багато і загалом
правильно. Наша корективе полягає лише в одному: найсуттєвішою з цих причин
вважаємо радянський фактор. ... У січні 1919 р. Галичині вже не доводилося
сподіватися на допомогу з Великої України, а треба було думати про допомогу
Українській Народній Республіці, у березні ж двобій малої Галичини з Польщею
переріс у «боротьбу Галичини з Антантою». Поразки,
завдані Українській Народній Республіці російсько-більшовицькою Червоною
Армією, потягнули за собою і поразки Галицької Армії на польському та інших
фронтах».
З допомогою
вчителя учні визначають причини поразки ЗУНР і занотовують їх у зошит:
1) несприятливі міжнародні умови:
a.
відмова
Антанти в сприянні та допомозі,
b.
захоплення
Буковини військами Румунії,
c.
агресія
Румунії та Чехословачиини в Закарпатті;
2)
національно-визвольні
сили поступалися в чисельності та озброєнні військам сусідніх держав;
3)
національно-визвольний
рух на західноукраїнських землях був роз’єднаний втручанням зовнішніх сил;
4)
злука
ЗУНР і УНР стала виключно декларацією через агресію більшовицької Росії проти
УНР - УНР не змогла надати допомогу УГА;
5) ЗУНР і УНР не мали достатньо державотворчої змоги
вистояти у складному протистоянні із зовнішньою агресією;
Домашнє завдання:
Опрацювати
конспект і текст підручника. Підготуватися уроку корекції та узагальнення знань
за темою: «Україна в боротьбі за збереження державної незалежності».